Kjempe med drager

Drager er mytologiske skikkelser, dypt innvevd i vestlig kultur. Dragene var der fra begynnelsen av. Det eldgamle babylonske skapelsesdiktet Enuma Elish forteller om Marduk som dreper uhyret Tiamat og skaper orden i kaos. Det finnes mange heltedikt om suverene helteskikkelser som klarer å overvinne drager. Kanskje tror du ikke på drager, og kanskje føler du deg ikke som en helt. Men det er mange av oss som daglig må kjempe med drager.

Mikkelsmess

Søndag feirer vi Mikkelsmesse i kirken, en dag der vi minnes erkeengelen Mikael. I jødisk og kristen overlevering representerer Mikael rettferdighet. Derfor er han ofte avbildet med en vektskål. Daniels bok i Det gamle testamentet beskriver Mikael som en archangelos, gresk for fyrste. Mikael lever videre i jødisk apokalyptisk litteratur. Også i Det nye testamentet er Mikael en fyrste, som leder en hær av engler i kampen mot onde krefter. Johannes åpenbaring forteller om Mikaels kamp mot en drage, i den siste avgjørende kampen i endetiden der Satan – også han opprinnelig en engel – blir nedkjempet (Åpenbaringen 12:1-9). Det er sterke saker!

Mikkelsmesse er blant de eldste katolske merkedagene. Dagen ble også viktig i folkelig tradisjon. På primstaver er mikkelsmesse markert med vinge eller skålvekt. Denne merkedagen har ofte vært knyttet til innhøsting. Alle sauer og kyr skulle være kommet hjem fra setra til Mikkelsmess. Erkeengelen Mikael møter vi for eksempel i diktet Draumkvedet. Her blir han kalt Sankte såle Mikkel, fordi han veier menneskers sjela (såle). I en oppskrift fra presten MB Landstad kan vi lese:
Og deð var sankte sále Mikkjel
han vóg i skálevigt,
sá vóg han alle synde-sjælinne
hen til Jesum Krist

Etter reformasjonen fortsatte det å være en helligdag frem til 1770. Da forsvant den helt. I løpet av de siste tiårene har dagen fått nytt liv, og ble gjeninnført som alternativ merkedag i 1999. Den forbindes gjerne med høsttakkefest eller med kampen mot det onde.

Drager og andre uhyrer

Som du kanskje alt har skjønt, drager og uhyrer fantes lenge før Nettflix, Game of Thrones og Dungeons and Dragons. De har vært del av menneskers forestillingsverden siden tidenes morgen. I det babylonske skapelsesdiktet Enuma Elish, eldre enn de bibelske skapelsesfortellingene, forteller om helten Marduks kamp mot Tiamat. Blant de mest kjente fortellingene i europeisk tradisjon, kjent blant mange speidere, handler om St Georgs kamp mot en drage som hver dag spiste en ung jente. Mens drager gjerne har en positiv betydning i kinesisk tradisjon, har de i vesten stått får mørke og kaos. Og som i Johannes åpenbaring, i ledtog med selveste Satan. Drager og andre uhyrer har levd rike liv i myter og fortellinger. Og de lever videre i populærkulturen, i spill og tv-serier. Snille drager som finnes i for eksempel tegneserier for barn, er en moderne oppfinnelse.

Kjempe med drager

Kanskje tror du ikke på drager. Kanskje opplever du deg heller ikke som en helt. Men jeg tror mange av oss likevel kjemper med drager. Kaos og mørke, inne i oss og utenfor oss. Derfor tror jeg Mikaels kamp mot drager og ondskap, for rettferdighet, har en dypere betydning. Det er krig i midtøsten, i Sudan i Ukraina. Jorda slik vi kjenner den er i ferd med å bukke under i en kaotisk, brennheit klimakatastrofe. Noen av oss kjemper våre kamper mot uoversiktlig byråkrati, mot usynlige undertrykkende mekanismer: Mikkelsmesse handler dypest sett ikke om engler og drager, men om lys å håp i en kaotisk verden.

Les mer
Mikael og alle englers dag. Presentasjon av Mikkelsmesse på kirken.no
Mikkelsmess. Søndagens bibeltekst
En offiser og hans tro. Tekstrefleksjon for forrige søndag

Post navigation

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *