Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-terms-conditions domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Funksjonen _load_textdomain_just_in_time ble kalt feil. Innlasting av oversettelser for tekstdomenet twentyseventeen ble utløst for tidlig. Dette er vanligvis en inikasjon på at noe kode i utvidelsen eller temaet kjører for tidlig. Oversettelser bør lastes inn med knaggen init eller senere. Se Feilsøking i WordPress for mer informasjon. (Denne meldingen ble lagt i versjon 6.7.0.) in /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-includes/functions.php on line 6114 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 630 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/a/b/c/carlpetteropsahl.com/httpd.www/blogg/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 638 De rikes evangelium - Carl Petters blå blogg

De rikes evangelium

Ja, du leste riktig: De rikes evangelium. Jesus forkynner godt nytt også til de som har masse penger.

Lukasevangeliet forteller om Sakkeus, en rik mann som gjerne vil se Jesus (Lukas 19:1-10). Denne fortellingen har ofte blitt formidlet til barn, antagelig fordi Sakkeus også var liten, så liten at han måtte klatre opp i et tre for å se over folkemengden. Kanskje har det vært et poeng at barn kan kjenne seg igjen i ham fordi han er så liten. Som det heter i barnesangen: Sakkeus var en liten mann, en bitte-bitte-liten mann. Han klatret opp i et morbærtre, for han ville Jesus se, for han ville Jesus se.

Det er et annet poeng med fortellingen. Sakkeus er veldig rik. Han vil gjerne se Jesus. Like viktig er det at Jesus også gjerne vil møte ham. Jesus ser opp til Sakkeus i treet og sier han vil komme på besøk til ham. Sakkeus blir så glad at han vil gi bort halvparten av hva han eier til de fattige. Og Jesus svarer: «I dag er frelsen kommet til dette hus … For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»

En annen riking

Dette er jo ganske forskjellig fra en annen fortelling i Lukasevangeliet, om den rike unge mannen (Lukas 18:18-27). Han gjorde alt riktig, fulgte loven til punkt og prikke. Men å gi alt han eier til fattige kan han ikke. Det er her Jesus kommer med de berømte ordene «Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn det er for en rik å komme inn i Guds rike» (Lukas 18:25).

Hvorfor gjør Jesus forskjell på disse to rikingene? Den unge mannen lever et moralsk riktig liv, Sakkeus har tydeligvis mye å skamme seg over. Likevel er det til ham Jesus kommer.

Kanskje har det nettopp med dette å gjøre. For den rike unge unge mannen tror det er opp til ham. Sakkeus veit han er en «lost case». Han kommer ikke å sier «ser hvor flink jeg er – er det noe mer jeg kan gjøre?» Sakkeus lar seg berøre og forandre i møtet med Jesus.

Det er lett å gå seg bort – i ting, i penger, i selvbilde og det du får til. Heldigvis kommer Jesus til oss som har gått oss bort.

Men hva er så de rikes evangelium?

de rikes evangelium – delingens mysterium

De rikes evangelium er ganske enkelt delingens mysterium, «gi så skal du få». Det gjelder på et større, samfunnsmessig plan. Som fellesskap MÅ vi gjøre noe med den skeive fordelingek av ressurser i verden og utjevne forskjeller mellom rike og fattige. Men det gjelder også oss som enkeltmennesker.

Jeg vet, det er lett å høres moralistisk ut når det handler om «å dele av sin rikdom». Det kristne idealet om nøysomhet og å eie minst mulig synes jeg er utfordrende. Jeg klarer ikke å dele av alt jeg eier. Derfor skal jeg ikke komme med enkle råd. Legg ditt liv i Guds hender gjennom bønn, og Gud vil vise deg en vei du kan følge.

Her er en låt jeg skrev da jeg var gatemusiker i New Orleans og var avhengig av andres giverglede: Don’t be mean with your green

Les mer:
tekstene for 7. søndag i treenighetstiden. Bibelselskapets nettside.
I Luthers by. Et reisebrev fra reformasjonshovedstaden Wittenberg.